Sigurnost kupnje na mreži

Ljudi sve više kupuju na mreži. Google pomaže potrošačima pronaći proizvode na brojne načine. Premda ne kontroliramo sadržaj weba, želimo omogućiti potrošačima sigurnu kupnju na mreži. Velika većina mrežnih transakcija izvršava se bez ikakvih poteškoća, no u nekim slučajevima postoje opasnosti i zato vam na ovoj stranici nudimo korisne savjete i alate za kupnju na mreži.

Sigurnosni savjeti

  • Ako je predobro da bi bilo istinito,… obično i nije istinito. Usporedite cijene sa sličnim artiklima koji se prodaju na drugim mjestima. Ako se cijena znatno razlikuje, budite oprezni. Svakako istražite prodavatelja i postavite pitanja o stanju artikla. Kada web-lokacija nudi proizvode koji su vrlo jeftini, sadrži tekst pun gramatičkih i pravopisnih pogrešaka i upotrebljava nekvalitetne slike službene web-lokacije vlasnika robne marke, moguće je da prodaje krivotvorene proizvode. No pazite, neke web-lokacije koje prodaju krivotvorene proizvode oponašaju web-lokaciju vlasnika robne marke, kopirajući izgled i upotrebljavajući slične slike ili naziv domene koji uključuje tu robnu marku.

  • Istražite nepoznate prodavatelje: ako prije niste kupovali od tog trgovca, provjerite je li vjerodostojan. Na primjer, saznajte više o povijesti tvrtke i na webu potražite recenzije koje su napisali drugi kupci tog prodavatelja. Vjerodostojni trgovci trebaju navesti podatke za kontakt kako biste im se obratili ako imate pitanja ili poteškoća u vezi s transakcijom. Ti podaci mogu uključivati fizičku adresu, telefonski broj ili e-adresu. Mnoge web-lokacije koje prodaju krivotvorene proizvode imaju URL-ove koji zvuče kao službeni, primjerice, mogu uključivati izraze kao što su [robna marka]rasprodaja.com ili službena stranica [robne marke].com. Provjerom web-lokacije putem protokola WhoIs možete otkriti tko je vlasnik domene.

  • Upotrebljavajte način plaćanja koji ima zaštitu kupca: kartičarske kuće u mnogim slučajevima ograničavaju vašu odgovornost za mrežne kupnje u slučaju prijevare. Neki mrežni sustavi naplate ne dijele cijeli broj kreditne kartice s prodavateljima kako bi vam pružili dodatnu zaštitu.

  • Pročitajte cijeli tekst: prije kupnje upoznajte se s pravilima prodavatelja o isporuci, jamstvu i povratu. Neke trgovine nude puni povrat, dok druge naplaćuju naknadu za povrat i nude samo zamjenu za druge proizvode iz trgovine.

  • Evidentirajte transakciju: digitalna ili fizička kopija velikih transakcija može vam pomoći prilikom traženja povrata ili osporavanja neovlaštenih naplata izvršenih putem vašeg računa.

  • Izbjegavajte hakirane web-lokacije i obratite pozornost na ono što se događa u adresnoj traci preglednika. Ako kliknete vezu koja vas odmah preusmjeri, moguće je da je web-lokacija hakirana i da sadrži zlonamjerni softver. Zlonamjerni softver, kao što su virusi, crvi i trojanci, može potajno instalirati neželjeni softver na vaše računalo. Neke hakirane web-lokacije ne preusmjeravaju automatski na neku drugu stranicu, ali mogu sadržavati irelevantan ili neželjen sadržaj. Obratite pozornost na adresnu traku da biste bili sigurni da ste doista otvorili vezu koju ste kliknuli.

  • Upišite osjetljive web-adrese u adresnu traku preglednika: ne otvarajte osjetljive račune klikom na vezu ili kopiranjem i lijepljenjem adrese. Radije sami unesite web-adresu. Svakako unesite točnu adresu; neke web-lokacije s lažnim URL-om izgledaju baš kao izvorna web-lokacija, ali prikupljaju podatke o računima radi krađe identiteta.

  • Ne unosite osobne podatke na sumnjive web-lokacije. Ako web-lokacija traži osobne podatke osim onih koji su nužni za kupnju proizvoda ili primanje usluge (na primjer, podatke o bankovnom računu, odgovore na sigurnosna pitanja ili zaporke), budite oprezni jer je ta vrsta upita karakteristična za pokušaje krađe identiteta. Neke web-lokacije mogu biti vjerna kopija službenih web-lokacija, uključujući logotipe i tekst, ali ih postavljaju prevaranti isključivo u svrhu prikupljanja osobnih podataka. Evo kako izbjeći i prijaviti web-lokacije za krađu identiteta.

  • Vaše zaporke moraju biti jake: ne upotrebljavajte istu zaporku na više računa i redovito ih mijenjajte, naročito ako mislite da je vaš račun ugrožen. Pogledajte više savjeta o tome kako odabrati pametnu zaporku.

  • Šaljite podatke samo sigurnim vezama: kada šaljete osjetljive podatke, kao što su brojevi kreditnih kartica ili bankovnih računa, u adresnoj traci provjerite imate li https:// vezu (i ikonu lokota ako upotrebljavate Google Chrome ili Internet Explorer). Kad pristupate financijskim računima, provjerite ima li web-lokacija Extended Validation Certificate – URL ili naziv web-lokacije trebali bi se prikazivati zelenom bojom u traci URL-a mnogih modernih preglednika, što znači da je organizacija koja upravlja tom web-lokacijom potvrđena.

  • Izbjegavajte izvršavanje financijskih transakcija na javnim računalima: izbjegavajte prijavljivanje na račune koji sadrže osjetljive financijske podatke (na primjer, bankovne račune ili račune kreditnih kartica ili web-lokacije za trgovinu) na javnim ili dijeljenim računalima. Ako pristupate tim podacima na javnim ili dijeljenim računalima, obavezno se odjavite i zatvorite prozor preglednika kada završite.

  • Provjerite jeste li dobili ono što ste platili: kada primite artikl, na brzinu provjerite je li sve kako treba. Što prije pokušate riješiti slučaj prijevare, veće su šanse da ćete uspjeti.

Gdje možete dobiti dodatnu pomoć?

Postoji nekoliko organizacija koje mogu pomoći potrošačima uputiti i riješiti žalbe:

Better Business Bureau i National Consumers League nude informacije. http://www.bbb.org/pittsburgh/migration/bbb-news-releases/2012/12/counteract-counterfeiting-and-shoddy-knock-offs-on-the-internet/ i www.fraud.org

Federalna trgovinska komisija (Federal Trade Commission, FTC) obrađuje žalbe u vezi s obmanjujućim ili nepoštenim poslovanjem. Da biste podnijeli žalbu, posjetite http://www.ftc.gov/ftc/contact.shtm

Ako se žalite na inozemnu tvrtku, pokušajte na web-lokaciji http://www.econsumer.gov/

Potrošači u EU-u mogu pokušati pronaći rješenje problema u vezi s kupnjama iz inozemstva putem Mreže europskih potrošačkih centara.http://ec.europa.eu/consumers/ecc/index_en.htm

Sigurnosni alati

Otkrijte pet glavnih Googleovih sigurnosnih značajki osmišljenih za očuvanje sigurnosti vaše obitelji na mreži.

Google računi

Još bolje zaštitite svoj Google račun

Omogućivanjem potvrde u 2 koraka možete dobiti dodatan sloj sigurnosti za svoj Google račun. Ako vam je potvrda u 2 koraka uključena, Google će poslati šifru zaporke na vaš mobilni telefon kada se netko pokuša prijaviti na vaš račun s nepoznatog računala. To znači da se potencijalni napadač koji ukrade ili pogodi vašu zaporku svejedno neće moći prijaviti na vaš račun jer nema vaš telefon. Sada se možete zaštititi pomoću nečega što znate (zaporka) i nečega što imate (telefon).

Saznajte više

Pristupite svojim postavkama tako što ćete kliknuti svoje ime ili sliku u desnom kutu, a zatim kliknite "Račun".

Pri vrhu kliknite "Sigurnost". U okviru Zaporka kliknite "Postavi" pored opcije "Potvrda u 2 koraka".

Prikazat će se detaljan vodič koji će vas voditi kroz postupak postavljanja.

Zatim ćete se vratiti na postavke potvrde u 2 koraka. Pregledajte postavke i dodajte pričuvne telefonske brojeve.

Gotovi ste! Sljedeći put kada se prijavite, primit ćete SMS s kontrolnim kodom.

Chrome

Privatno pregledavanje weba

Za privatno pregledavanje weba možete upotrijebiti anonimni način u pregledniku Chrome na računalu, tabletu ili telefonu. U anonimnom načinu stranice koje posjetite i datoteke koje preuzmete ne evidentiraju se u Chromeovoj povijesti pregledavanja i preuzimanja.

Saznajte više

Kliknite izbornik Chrome na alatnoj traci preglednika → Kliknite Novi anonimni prozor.

Otvorit će se novi prozor koji će u kutu imati ikonu Anonimno. Da biste napustili prozor, jednostavno ga zatvorite.

Google računi

Vaš Google račun, na vaš način

Na stranici postavki računa možete vidjeti usluge i podatke koji su povezani s vašim Google računom i promijeniti postavke sigurnosti i privatnosti.

Saznajte više

Pristupite postavkama tako što ćete kliknuti svoje ime ili sliku u desnom kutu, a zatim kliknite "Račun".

Google računi

Primanje upozorenja ako se vaše ime pojavi na webu

Značajka Ja na webu prikazuje vam informacije koje drugi vide kada vas pretražuju na Googleu i pomaže vam upravljati tim informacijama. Omogućuje vam postavljanje Google upozorenja kako biste mogli pratiti pojavljuju li se informacije o vama na mreži te vam automatski predlaže neke pojmove za pretraživanje koje biste trebali pratiti.

Saznajte više

Prijavite se na svoj Google račun i otvorite odjeljak “Ja na webu”.

Kliknite opciju Upravljanje mojim web-upozorenjima pa kliknite crveni gumb da biste izradili upozorenje.

Vaše će se ime pojaviti u tekstnom polju. Kliknite to tekstno polje da biste vidjeli više predloženih upozorenja.

Da biste dodali upozorenje, kliknite "Dodaj". Kliknite ikonu olovke da biste ga uredili ili ikonu otpada da biste ga izbrisali.

U padajućem izborniku "Koliko često" odaberite učestalost upozorenja.

Google računi

Upravljajte podacima pohranjenima na vašem Google računu

Google nadzorna ploča prikazuje što je pohranjeno na Google računu i pruža pregled nekih nedavnih aktivnosti računa. S jedne središnje lokacije možete lako pogledati svoje podatke i aktivnosti te pristupiti svojim postavkama za usluge kao što su Blogger, Kalendar, Dokumenti, Google+ i ostale.

Saznajte više

Posjetite Nadzornu ploču da biste vidjeli sažetak podataka koji su povezani s vašim Google računom i upravljali osobnim postavkama.

S tog mjesta možete prikazivati podatke koji su pohranjeni na vašem Google računu i upravljati tim podacima.

Pogledajte još sigurnosnih alata