Sramota HŽ-a: Mali Smart ne mogu prevesti od Zagreba do Splita

Foto: Index

USRED turističke sezone HŽ nije u mogućnosti od Zagreba do Splita prevesti Smart. Mikro automobil kompaktnih dimenzija naročito je popularan u megapolisima s nedostatkom prostora za parking, poput Rima, između ostalog i zbog toga što se može parkirati poprečno, no prijevoz vozila takvih dimenzija za HŽ pokazao se kao nemoguća misija. Zapravo, prijevoz sam po sebi i nije trebao biti problematičan, jer pokazalo se da nevolja vreba na posljednjem kilometru, tj. odredištu u Splitu. Dvije su rampe. Jednoj ne radi hidraulika za skidanje s gornje platforme, a drugoj je istekao atest. Kada će proraditi, ne zna se. Problem nije od jučer, već traje godinama!

Index je o svojoj nevolji izvijestila splitska novinarka Irena Dragičević, koja je svog Smarta htjela dopremiti u Split vlakom iz Zagreba. Potrajalo je dok je vrteći razno-razne HŽ-ove telefone doznala da uslugu ne mogu izvršiti. U Zagrebu su odbili prodati kartu za vozilo.

HŽ Putnički prijevoz: Ispričavamo se, ali nije do nas

Tražili smo odgovor u HŽ-u i evo što oni kažu.

"Prije svega ispričavamo se korisnici zbog nemogućnosti otpreme vozila koju je uzrokovao kvar hidrauličnog uređaja u kolodvoru u Splitu. S obzirom da se radilo o prijevozu vozila tipa Smart, čija je visina 154 centimetara, vozilo nije moglo biti utovareno na donju platformu vagona jer je dozvoljena visina vozila 150 centimetara. Na gornjoj platformi vagona dozvoljena je visina vozila od 155 centimetara, no zbog nemogućnosti istovara s gornje platforme zbog kvara hidrauličnog uređaja u kolodvoru Split, vozilo nije bilo primljeno na prijevoz. Kvar hidrauličnog uređaja u Splitu dužna je otkloniti HŽ Infrastruktura, upravitelj svih infrastrukturnih objekata", stoji u odgovoru HŽ Putničkog prijevoza.

Kažu kako su u 2013. godine na relaciji Zagreb - Split - Zagreb prevezli 702 automobila i 268 motocikala, dok je do kraja srpnja 2014. godine prevezeno 473 automobila i 168 motocikala. Ta prometala očito nisu imala problem sa neuobičajenim dimenzijama, poput Smarta. No, mora se, stoga, konstatirati da je ponuda HŽ u toj mjeri ograničena da do Splita ne mogu prevesti vozila koja probijaju limit donje platforme od 150 centimetara.

Infrastruktura: Udovoljavamo prosječnoj potražnji za prijevozom

Zašto je tome tako, doznaje se iz odgovora HŽ Infrastrukture.

"Vagoni za prijevoz automobila imaju dvije razine i na svaku stane oko šest automobila, ovisno o veličini. Kako je atest za rad podizne platforme na 9. kolosijeku splitskog kolodvora istekao 13. lipnja 2014. godine, do daljnjeg se rampa smije koristiti samo za utovar ili istovar bez korištenja hidrauličnog uređaja, što znači da se automobili mogu iskrcavati ili ukrcavati samo na ili s donje razine vagona. To znači da se prijevozom samo na donjoj razini vagona (6 automobila) može udovoljiti prosječnoj potražnji za prijevozom", konstatiraju u Infrastrukturi. Nažalost, Smart se ne uklapa u prosjek pa stoga ni ne kvalificira za uslugu prijevoza državnom željeznicom. 

Nitko ne želi atestirati rampu HŽ-u?!

Nastavak odgovora odaje sve razmjere katastrofe i nevjerojatne nonšalancije u HŽ-u. Nitko im neće atestirati rampu?! Nevjerojatno, ali čini se, ipak moguće.

"Na splitskom kolodvoru postoje dvije utovarno-istovarne rampe, na 1. i 9. kolosijeku. Rampa na 1. kolosijeku je izgrađena u sklopu projekta poboljšanja kolosiječne situacije u kolodvoru Split 2007. godine. Tehnički pregled i primopredaja izvedenih radova izvršena je 21. ožujka, radovi su preuzeti bez nedostataka. Sekcija za pruge Split preuzela je rampu u rujnu 2011. godine te je utvrđeno da je zadnji atest hidraulike istekao 2009. godine. O tome je obaviješten HŽ Putnički prijevoz 9. veljače 2012. godine, da se iz razloga što je istekao zadnji atest rampa smije koristiti samo za utovar bez korištenja hidrauličnog uređaja. Atestiranje je izvršeno 13. lipnja 2012. godine te je utvrđeno da je podizna platforma neispravna te se na njoj ne može vršiti siguran ukrcaj i iskrcaj vozila. Istog dana je izvršeno atestiranje rampe na 9. kolosijeku koja je dobila atest da je sigurna. Atest je istekao 13. lipnja 2014. godine te nakon toga nije obnovljen. Pokrenut je postupak javne nabave za popravak i atest rampe u listopadu 2012. i svibnju 2013. godine, ali nije pristigla ni jedna ponuda. Ponovno je 26. svibnja 2014. godine poslan upit za ponudu atestiranja hidraulike rampe na nekoliko tvrtki, ali također nije zaprimljena ni jedna ponuda. Ukratko, rampa na 9. kolosijeku bez ikakvih problema i opasnosti može se koristiti za utovar i istovar vozila s donje razine vagona za prijevoz automobila, ali ne i s gornje razine jer je istekao atest za rad podizne platforme. Čim se pronađe izvođač radova ovlašten za atestiranje podizne hidraulične rampe, ona će se osposobiti i moći obavljati istovar i utovar i s gornje razine vagona za prijevoz automobila", kažu u Infrastrukturi.

Pročitajte više